תיק בובי Bobby – כתבה בממון

עכשיו, אחרי כל השאלות ששאלתם מה ההבדל בין המקור לבין החיקוי של תיק בובי נגד גניבות, פורסמה כתבתה של שושנה חן בידיעות אחרונות.

מוזמנים להקליק על שורה זו, לקרוא ולהגיב

ולמי שרוצה לקרוא זאת אצלנו, הנה הכתבה:

נפל עלינו תיק
קשה לצעוד ברחוב בלי לראות את תיק "בובי" הבלתי–גניב שמככב על גבי ההייטקיסטים המקומיים • וכמו עם כל להיט, עכשיו הגיעו גם החיקויים בטענה ש"תיק כזה לא צריך לעלות יותר מ–150 שקל" • מה עומד מאחורי התיק שגייס 7 מיליון שקל עוד לפני שהושק?
שושנה חן | צילום: דנה קופל
שני 30 ביולי 2018
אם צעדתם לאחרונה ברחובות ישראל, סביר להניח שראיתם כבר את התיק האפור־שחור וקצת משונה למראה שאט־אט מופיע על יותר ויותר גבים ברחוב. ובאמת, כשחושבים על תיק גב "בלתי־גניב" – מניחים שזה כדי לשמור על החפצים הרגישים שלנו ברחוב, בתחבורה ציבורית או בסתם טיול בחו"ל. ג'ימי בוקובזה, מתווך נדל"ן מנתניה, השתמש בו למטרה אחרת: כספת ניידת. בקיץ שעבר, בערב חתונתו, הוא מצא בחדר חתן־כלה קרטון שהביא אחד האורחים, ובתוכו תיק. "ראיתי שמבחוץ לא ניתן לראות את הרוכסנים, והבנתי שמדובר בתיק שמוריד את הסיכוי שיגנבו ממך", הוא מספר. "החבר שקנה לנו אותו התכוון שניקח בו את הצ'קים ומתנות החתונה, וכך עשינו". לאחר מכן העלה תמונה של התיק לאינסטגרם, וגרם לשלל אנשים אחרים לאמץ את הרעיון כמתנת חתונה.

"התיק נכנס לארץ לפני כשנה, ועד היום מכרנו ממנו 20 אלף יחידות. אם היצרן היה מספק לי כמות כפולה – הייתי מוכר גם אותה", טוען אורן שני, מנכ"ל "האיש החושב" מנתניה, חברה המתמחה בפטנטים, מתנות ופתרונות שיווקיים לחברות, ומי שגם מצא את עצמו כיבואן של להיט – תיקי Bobby. התיק הפך לבאזז בהובלת חברות ההיי־טק, שקנו את התיקים לעובדי החברה או כמתנה ללקוחות. בין הלקוחות של שני: "מיקרוסופט", HP, "אורבוטק", "צ'ק־פוינט" ועוד.

הדגם העסקי החדש, "Bobby Bizz", זכה להתנפלות עורכי דין וסטודנטים, למרות מחירו שעומד על לא פחות מ־479 שקל, ורגע אחרי ההשקה כבר נחטפו 2,000 יחידות. התיק נבנה מהרשתות החברתיות ומאתרי גיוס ההמונים ובמהרה הפך לתיק של כולם, והיבואן וגם החברה העולמית מתקשים לעמוד בהספקים. התיק נמכר בין השאר ב"ילו", ומוביל את קטגוריית התיקים באתר.

על שם שוטר אנגלי

גם תיק עסקים וגם תיק גב. Bobby Bizz

גם תיק עסקים וגם תיק גב. Bobby Bizz

"טסתי לחו"ל ואחרי שעברתי את הבדיקה הבטחונית פנה אליי הבודק חמור הסבר, לא ידעתי מה הוא רוצה ממני", נזכר שני. "הוא רק שאל: 'סליחה, אפשר לדעת איפה קנית את התיק?'" גם מאיה גולדשטיין, סמנכ"ל התפעול והשיווק של "ממסי", בין הגופים שמוכרים את התיק, מסכימה כי "כולם קונים את ה־Bobby. אנשי עסקים, משפחות, עובדי היי־טק, הורים, ילדים, כולם", היא אומרת.

ההצלחה מגיעה הודות לפופולריות של טרנד המוצרים החכמים, חושבת גולדשטיין, נישה שבה משתלבים התיקים החדשים היטב. כמו כן, העיצוב הנקי והידידותיות הארגונומית בתכנון מצטרפים לתכונת המטרייה תחתיה שווק התיק בחו"ל – התיק הלא־גניב. "גם אם יחתכו אותו במספריים או בסכין, הוא לא יחתך", מבטיחים בחברה. לדגם העסקי החדש אף הוסיפו חוט פלדה ומנעול ייחודי כדי שתוכלו לנעול את התיק לשולחן וללכת לשירותים בלי חשש.

אז מי זה בובי בכלל? זה הכינוי המפורסם של שוטרי המקוף האנגלי, בגלל הכובע העגול שהם חובשים. הכינוי על שם סר רוברט בובי פיל, לימים ראש הממשלה ומי שהקים את המשטרה העירונית בלונדון ב־1829. המסר? התיק מספק הגנה של שוטר מפני גניבה. כדי לעשות לכם חשק, אתר החברה מרבה בסטטיסטיקות מפחידות על כמויות הכיוסים בעולם: "ברכבת התחתית של לונדון מתרחשים כ־63% מגנבות הכייסים ברכבות בריטניה", "בניו־יורק מדווחים 3,000 מקרי כיוס ביום", אחד מכל ארבעה תיירים בברצלונה יכויס", "בעולם מתרחשים בכל יום 400,000 מקרי כיוס" ועוד נתונים לא סימפטיים.

מקורי או חיקוי?

מקורי או חיקוי?

ועם זאת, משה גנץ מנכ"ל "קל גב" טוען שתיקים בלתי־גניבים הם בכלל לא המצאה חדשה. מי שהמציאה את הטרנד, הוא אומר, היא חברה בשם Pack Safe, עם תיקים שמשולבים סיבי מתכת בכל אחד מרכיביהם, כולל הרצועות. אלא שתיקים בלתי־גניבים איכותיים הם יקרים מאוד. "תיקים של pack safe, שלא מיובאים לישראל בצורה מסודרת, היו צריכים להימכר כאן ב־900־1,000 שקל – וזה כבר מחיר שבמסגרתו תיק לא יכול להפוך ללהיט", אומר גנץ, שניהל לאחרונה מו"מ עם pack safe, אך הוא הוקפא בגלל המחירים הגבוהים.

מסרגלים מתקפלים ללהיט עולמי היסטרי

אז נכון, תיקי בובי מציעים פתרון משופר של עמידות מפני גניבות באמצעות שכבות, בדים עמידים מפני חיתוך ורוכסנים מוסתרים שניתנים לפתיחה רק כאשר מסירים את התיק מהגב. את הרצועות אפשר לחתוך בקלות, אבל בעצם – מה זה משנה? על כמה גניבות של תיקים או כיוסים בתל־אביב שמעתם בחודש האחרון? אבל מי צריך גניבות כשיש סטייל, כשיש "באזז" וכשיש רשתות חברתיות שכבר בנו את המותג.

הרעיון להתמקד בתיק בלתי־גניב נולד אצל תומס דרוז, מעצב בחברת Xindao ההולנדית שנוסדה ב־1986 כדי לספק מוצרי קידום מכירות ומתנות לחברות. המוצר הראשון שלה היה סרגלים מתקפלים ועד היום רוב עסקיה מתמקדים במכירות לעסקים. דרוז הצטרף ב־2014 לסטודיו XD Design – המותג שכוננה החברה האם ב־2008. כשהגיעה הבקשה ממשרד האם למוצר שיהווה פתרון לצורך צרכני אמיתי, דרוז, שאוהב למצוא השראה לעיצוביו בשטח, הלך ברחובות שנחאי שבה הוא מתגורר ושם לב לאנשים רבים שנושאים את תיקי הגב שלהם מקדימה. כששאל אותם גילה שהם נושאים אותו כך מתוך חשש מגניבות, בעיקר במקומות צפופים. אחרי שחלק את רעיונותיו ותובנותיו עם צוות החברה, התחילו לעבוד על המוצר יחדיו. המוצר הראשון נוצר באפריל 2016, גייס באתרי גיוס המונים כ־7 מיליון שקל, והשאר היסטוריה.

אורן שני נתקל במוצר באחת התערוכות, וכשהתברר לו שחובבי הגאדג'טים והעיצוב בישראל כבר שמעו על התיק, החליט להיאבק על הזכיון וגם על מחיר זהה לאירופה ולארה"ב. באמזון לדוגמה נמכר התיק ב־95 דולר. בתוספת משלוח נקבל את המחיר בישראל. "ידענו שאנחנו יכולים ליפול על המחיר ולכן את דגם הקומפקט הצבעוני החלטנו למכור במחיר אחיד למרות שבאמזון הוא נמכר ב־110 דולר" אומר שני. סף הכניסה לזכיון ליבוא דרש ממנו התחייבות שנתית למכירת 1,000 תיקים. שני העז והתחייב ל־4,000 תיקים בשנה הראשונה, ומכר את כולם תוך חודש.

מכת חיקויים בינלאומית

כמו עם כל מוצר מצליח, במיוחד אחד יקר יחסית, הגיעו הזיופים, בעיה בינלאומית ממנה סובל המותג. "החצופים טענו שהם מוכרים תיקי Bobby מקוריים, ורק אחרי שפניתי התחילו לקרוא לעצמם תיקים 'בסגנון בובי' או להדביק להם מותגים שונים ומשונים. המלחמה קשה", קובל שני.

הנשק הגדול של החיקויים הוא כמובן המחיר. "המחיר של ה'בובי' בארץ מנופח ולא מתאים למוצר, שלא אמור לעלות יותר מ־149 שקל לצרכן", טוען יובל בנטוב, מבעלי רשת "תיק התיקים" שמייבאת תיק נגד גניבות, דומה בצורתו להפליא ל"בובי", תחת מותג המדבקה הפרטי של הרשת weekend. "מכיוון שזה מותג פרטי המחירים אטרקטיביים במיוחד, היות שאנחנו משווקים את המוצרים ישירות מהיצרן לצרכן. עד כה נמכרו אלפי תיקים והוא נחשב למוצלח ביותר. קונים אותו בעיקר סטודנטים ואנשים שמרבים לטייל בחו"ל".

מנגד, שני מזהיר להתרחק מהחיקויים. "תסתכלו עליהם. בתכנונם לא הושקע מה שהושקע בתיקים המקוריים, הבדים לא דוחי מים וגם לא עמידים מחיתוך", הוא אומר.

בארץ נמכרים 3 דגמים של ה־Bobby מבין הארבעה שכבר יצאו בעולם: הקלאסי, תיק גב שיכול להכיל מחשב נייד בגודל של עד 15.6 אינצ', הקומפקט, שמגיע בשלל צבעים ומצויד במגן גשם נסתר ובארנק שחלקו הפנימי נפתח לסל למצרכים. שני התיקים האלו נמכרים ב־399 שקל כל אחד. הדגם השלישי חדש יחסית, ה־Bizz העסקי שמגיע בצבע שחור ועם צורה שונה שכן הוא ניתן לשימוש גם כתיק עסקים וגם כתיק גב. הוא גם יקר יותר ועולה 479 שקל. בעולם הושק גם דגם ה"אורבן", העירוני, עם תוספת רשת שמאפשרת לארוז בתיק גם קסדה או כדורסל.

"מדובר ללא ספק בתיק שמהווה טרנד חם", מסכמת גולדשטיין, "אבל מטיבם של טרנדים, יש כאלו שחולפים ויש שנשארים, רק הזמן יגיד מה יקרה ל־Bobby".

פרסום ראשון: 21.06.18 , 15:41

לקריאת מאמר נוסף בנושא חיקויים/זיופים של בובי, הקליקו כאן

לרשימת המשווקים המורשים של תיקי בובי מקוריים נגד גניבות, לחצו כאן

One thought on “תיק בובי Bobby – כתבה בממון

  1. Pingback: תיקי Bobby By XD DESIGN - האיש החשוב יבואן בלעדי של תיקי בובי

כתיבת תגובה